En mediehistorie anno 1767
Struensee – Faldet var en udstilling om Struensee, om magt og afmagt, medier og offentlighed i 1770’ernes Danmark. Den dramatiske historie om Struensee fortælles i selvsamme historiske interiører på Hofteatret, hvor Struensee tilbragte sin sidste aften i selskab med Kong Christian 7 og Dronning Caroline Mathilde.
Udstillingen viste i en række tableauer med billeder, historiske dokumenter, film og kunstneriske bearbejdninger historien om Struensee og hans bratte stormløb på magtens centrum og lige så bratte fald fra magtens tinde – og historien om den offentligheds- og mediekultur, som Struensee var afgørende med til at skabe, og som han selv og Caroline Mathilde blev ofre for i 1770'erne.
Den historiske del af Struensee – Faldet er baseret på en gæsteudstilling fra Residenzmuseum im Celler Schloss, Tyskland. I Hofteatret blev den suppleret af en historisk-dokumentariske udstilling med lokale elementer fra historien om Struensee og Caroline Mathilde. Caroline Mathilde tilbragte sine sidste tre leveår i tvunget eksil i Celle og døde som blot 23-årig i 1775. Hun så aldrig i den tid sine børn, kronarvingen Frederik og datteren Louisa Augusta. Augusta har man siden ment, Struensee måtte være far til. Den da fraskilte Christian 7 kommenterede efter sigende hendes dødsfald således: ”Det var synd – hun havde gode lægge”.
I udstillingen indgik tre vidt forskellige kunstneriske bearbejdninger af Struensee-myten: Scenografen Jens-Jacob Worsaaes kostumer til Flemming Flindts ballet Caroline Mathilde, komponisten Hans Sydows musikalske lydcollage over Struensees sidste maskebal i Hofteatret, som kan høres her. Endelig har den i Berlin bosiddende forfatter og illustrator Boris Boll-Johansen produceret skæve lydhistorier for hhv. børn og voksne om Struensee; se mere på www.kloerkonge.dk og på Teatermuseet i Hofteatrets videoside her.
I forbindelse med udstillingen har Teatermuseet i Hofteatret publiceret webtekst15: Struensee – en urolig nat og hvad der fulgte, skrevet af Ulrik Langen, professor i Historie ved Københavns Universitet.» se mere her.
Struensee – Faldet var på engelsk, tysk og dansk. Se indslag om udstillingen på på Teatermuseet i Hofteatrets videoside her.
Mere om Struensee:
En dag i april 1772 blev Johan Friedrich Struensee ført til skafottet på Østre Fælled i København. Først fik han hugget højre hånd af, så røg hovedet – og efterfølgende blev hans afdøde legeme parteret og sat på hjul og stejle på Vestre Fælled til offentlig skræk og advarsel. Sådan går det, hvis man kommer i karambolage med magten. Bag den højdramatiske situation, lå en anden lige så dramatisk hændelse. Tre måneder tidligere i januar samme år var Struensee til maskerade her på Hofteatret sammen med den noget yngre kong Christian 7., den endnu yngre dronning Caroline Mathilde og Hofteatrets direktør, Enevold Brandt. Da maskeraden på Hofteatret var slut, gik Struensee til sin bolig på Christiansborg. Her blev han brutalt vækket og anholdt den følgende morgen kl. 4 og ført til fængslet på Kastellet sammen med Hofteatrets direktør, Enevold Brandt – anklaget og altså siden dømt til døden for majestætsfornærmelse.
Struensees fald skyldtes i høj grad politiske forhold. Han var på visse punkter reformist og frontløber for den demokratisering af den politiske magt og af offentligheden, der først mange årtier senere slog igennem i Danmark. Bl.a. indførte han som en af de allerførste trykkefriheden. Men i de politisk-militære magtcirkler optrådte han muligvis for diktatorisk og enerådende. Hans bestræbelser på at forenkle bureaukratiet og formindske godsejernes indflydelse faldt ikke i god jord, og han havde måske ikke fået skaffet sig de rigtige alliancer for sådanne reformer. Dråben der fik bægeret til at flyde over, var utvivlsomt den, at han indførte besparelser på militærets budgetter.
Men også andre ting skete på datidens sociale platforme, nemlig rundt om bordene på værtshuse og andre steder, hvor debatbølgerne gik højt. Et af de mere kuriøse eksempler er Christian 7.'s skillingemønt, som vises på en film i udstillingen. Den kongelige skillingemønt lavede folk om til spottemønter mod Caroline Mathilde. På møntens ene side kradsede man det meste af kongens monogram væk, så der tilbage kun var et billede af en behåret vagina. På møntens anden side stod der "1 skilling danske KM", som betød kobbermønt. Det kradsede folk væk, så der kun stod "1 danske K". Man var ikke i tvivl rundt om på de københavnske beverdinger: K stod for kusse. Og det var ikke pænt ment.
Tak for fortællingen – faktisk ikke bare denne, men alle jeres små historier. I er super gode til formidling af de små og relevante historie på dette medie. Hilsen fra en besøgende på museets »facebook-side
Den guidede kultur-rundtur på Slotsholmen var vel tilrettelagt med mange interessante historiske aspekter - både introduktionen til Slotsholmens historie og et meget inspirerende besøg på Hofteatret! Kunstforeningen SAS Arts Denmark. »se mere her
Tak for en meget interessant rundvisning, det var en stor fornøjelse... og alt for kort :-) Mark Information, Lyngby
Hofteatret er en perle og et ideelt sted at afholde ekstraordinære og stemningsfulde arrangementet. Og personalet i teatret sørger for alt: de er superprofessionelle i deres håndtering af samarbejdet både forud for arrangementet og på dagen, hvor det hele løber af stablen. Line Pedersen, Dansk Sprognævn. »se mere her
En magisk og personlig aften i Hofteatret. Buffeten var udsøgt og vi blev på alle måder forkælede. Stemningen var helt speciel. Højtidelig, historisk og samtidig hyggelig og fuld af summende snak og latter. Personalet på Hofteatret gik fra starten gik ind med et stort personligt engagement for at sikre en helt usædvanlige aften.
Elsebeth Finnick, Réunion des NAC
En dejlig solskinsdag i maj holdt jeg min runde fødselsdag i Teatermuseets eventyrlige lokaler. Velkomstdrinken blev serveret på museets balkon med sol og udsigt over København. Derefter myldrede vi alle ind i teatersalens dunkle, stemningsfulde belysning, hvor museets personale havde dækket smukke borde og stillet den valgte buffet frem. Der var magi og historisk vingesus i luften. Jeg havde valgt at blive underholdt under spisningen, hvilket stedet egner sig formidabelt til. Aftenen endte igen på balkonen med kaffe m.v. og sluttede af med, at vi alle stod og så fyrværkeri fra Tivoli. Et arrangement, som jeg sent vil glemme, og som jeg hele vejen igennem følte, var i de bedste hænder hos museets kompetente og venlige medarbejdere. Tak til alle for en enestående oplevelse. Lise Friis