Samtiden i teatret – teatret i samtiden er et personligt essay skrevet af Teatermuseet i Hofteatrets direktør, Peter Christensen Teilmann. Essayet publiceres på et tidspunkt (november 2017), hvor teatret griber fat om forskellige – både bærende og nybrydende – samfundsinstitutioner og omsætter dem til nye teaterforestillinger, som både når det etablerede publikum og mennesker, som ellers ikke går i teatret. I denne sæson spilles bl.a. Erik Valeur og Teatret Asterions Hus’ forestilling om en af tidens store offentlige skandaler, Go’nat lille SKAT. Og midt i november havde Teater V premiere på Tvind – The Musical, netop som der endnu gang fremkom nye dokumentar-historier om institutionens (mis)brug af offentlige midler.
Der er ikke noget nyt i, at teatret tager her-og-nu, altså samtidens tendenser og tabuer op, fanger dem i flugten og sætter dem op på scenen, for at give dem dramatisk udtryk og vække til debat. Der er heller ikke noget nyt i, at museerne tager samtidens tendenser og tabuer op, fanger dem i flugten og laver udstillinger om dem, der gerne må vække til debat. Hvor teatret måske kan siges at have mod til at fange nutiden på nutidens præmisser, da er det museets mulighed at give nutiden og teatrets nutid historisk perspektiv. Hvorfor? Vi bliver klogere på nutiden gennem historien, og vi forstår måske historien bedre på dens egne betingelser, hvis vi har noget i nutiden at sammenligne med og gå ud fra. webtekst33: Samtiden i teatret – teatret i samtiden er et forsøg på at bidrage til det.